‘Provincie moet ook in Pekela investeren’

19 juni 2013

‘Provincie moet ook in Pekela investeren’

Het provinciebestuur van Groningen moet af van het idee dat ze alleen maar hoeft te investeren in een aantal gemeenten, ook Pekela verdient een bijdrage uit het leefbaarheidfonds. Dat is de boodschap die de SP-statenfractie had bij een bezoek aan Pekela. De fractie was een hele dag in de gemeente en bezocht bedrijven en organisaties.

Het bezoek werd afgetrapt bij het bedrijf Drenth Holland in Oude Pekela. De producent van geweven metaalgaasdoek, kunststofdoek en spiraaldoek is een familiebedrijf dat al meer dan 75 jaar in Pekela actief is. Staten- raads- en bestuursleden van de SP Groningen en Pekela kregen een rondleiding in het bedrijf en spraken over het belang van dit soort bedrijven voor Oost- Groningen.
Drenth
Na een lunch in het Trefpunt was er een fietstocht door Pekela, mogelijk gemaakt door Jaap Meijer van FietsNED. Andries Brans van stichting Stolpersteine bracht het gezelschap langs een aantal indrukwekkende plekken. Met de stolpersteine (struikelstenen) wordt aandacht gevraagd voor gedeporteerde joden en verzetstrijders in de Tweede Wereldoorlog. Ook liet Brans het Joodse kerkhof van Oude Pekela zien. Ester van Oorschot van de Bewonersorganisatie Pekela vertelde de SP’ers over de veranderingen in Pekela in de afgelopen jaren. Zij gaf een rondleiding door het nieuwe Hugo de Grootpark.
Stolpersteine
In de middag was er een gesprek met burgemeester Schollema en de wethouders Duit en Hemmes van Pekela. Daarbij werd vooral gesproken over werkgelegenheid, bezuinigingen en dreigende herindeling. College en Statenfractie waren het snel eens over het feit dat ook Pekela dient te profiteren van de provinciale middelen in het fonds leefbaarheid. De SP is altijd groot voorstander geweest van dit fonds maar is tegen het centreren van belangrijke voorzieningen in alleen de grotere kernen. Juist een gemeente als Pekela heeft veel belang bij het in stand houden van scholen, winkels en buurthuizen.

Natuurlijk kon een bezoek aan de beroemde ijsboer Gerringa niet ontbreken.