‘Minder Brussel’ in Pekela

25 mei 2009

‘Minder Brussel’ in Pekela

Gesubsidieerde geveltuintjes, Europese aanbestedingen van Nederlandse schoolboeken en de etiketteringregels voor de bakkers en slagers. Op de openbare avond ´Pekela wil minder Brussel´ in Pekela kwam het allemaal ter sprake. Tweede Kamerlid Ronald van Raak en kandidaat- Europarlementariër Niels Jongerius waren aanwezig om de belangstellenden uit te leggen waarom de SP minder bemoeizucht uit Brussel wil.
22-05pekela

Ronald van Raak vindt dat Europa met de verkeerde dingen bezig is. ''Sarkozy gaat over onze bussen, en Duitsland en Zweden straks over onze energie, dat is doorgeslagen marktwerking waar Nederland onnodig het beste jongetje van de klas wil zijn'', stelt van Raak. Met name de verkoop aan Essent aan het Duitste RWE hield de mensen in de zaal bezig. Van Raak: ''Zelf de CDU- burgemeester van de partnergemeente van Pekela Grossefehn is duidelijk, die noemt RWE zelfs Gangsters!'' Volgens het Tweede Kamerlid is dit een zaak van nationaal belang waar Europa zich verre van dient te houden.
22-05pekela
Niels Jongerius, nummer vier op de SP lijst voor Europa, vertelde bevlogen waarom hij voor Nederland in het Europarlement wil. ´´Ik wil een volksvertegenwoordiger zijn, dat betekent dat ik op wil komen voor die kleine ondernemer die gek word van de Europese regeltjes, en voor die 82 % in Pekela die in 2005 nee zeiden tegen de Europese grondwet´´, zei Jongerius. ´´Ik ga niet mee met het miljoenenverslindende verhuiscircus van Brussel naar Straasburg en weer terug als mijn stem daar niet gehoord word, dan kom ik liever naar Pekela om energie op te doen.´´
22-05pekela

Ronald van Raak was overdag op werkbezoek in Pekela. Na een gesprek met burgemeester Schollema en wethouder Hemmes van Pekela bezocht hij o.a. het standbeeld van pekelder actievoerder Fré Meis. Ook draaide hij een dienst mee met de Politie in Oost-Groningen. Daarnaast had hij een gesprek met het afdelingsbestuur en de fractie van de SP in Pekela.