Medewerkers Thuiszorg Groningen komen in opstand

6 februari 2009

Medewerkers Thuiszorg Groningen komen in opstand

Donderdagmiddag demonstreerden zo’n 120 mensen van Thuiszorg Groningen op de Grote Markt in Groningen voor behoud van hún thuiszorg in stad en ommeland. Thuiszorg Groningen is in de problemen gekomen door wanbeleid bij moedermaatschappij Meavita. Medewerkers en clienten van Thuiszorg Groningen dreigen nu de dupe te worden. De SP was aanwezig om de actie te ondersteunen.

thuiszorgdemo
De medewerkers maken zich grote zorgen over de continuïteit van de zorg aan hun cliënten en hun banen, nu de koepelorganisatie Meavita failliet dreigt te gaan. Volgens de centrale ondernemingsraad moet er snel financiële steun komen vanuit Den Haag om Thuiszorg Groningen te redden.
thuiszorgdemo

De SP was aanwezig om hun solidariteit te betuigen en te horen van de medewerkers hoe het met hen gaat.

Voor de SP is het onacceptabel dat mensen door wanbeleid bij Meavita en de marktwerking in de kou komen te staan. SP-Tweede Kamerlid Renske Leijten stelde vandaag in de Tweede Kamer dat de problemen bij Meavita kenmerkend zijn voor de problemen die de marktwerking in de zorg veroorzaken. Leijten: "De mensen die zorg krijgen en de mensen die zorg geven via Meavita dreigen op te draaien voor de financiële debacles veroorzaakt door slechte bestuurders. Bussemaker moet niet wachten, maar handelen. Stel Meavita onder curatele, bestuur en toezicht eruit. Zekerheid bieden aan de oude thuiszorgorganisaties, hun personeel en de mensen die zorg krijgen."